El fine (de semana) está a la vista - Reisverslag uit Ibarra, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu El fine (de semana) está a la vista - Reisverslag uit Ibarra, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu

El fine (de semana) está a la vista

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

25 Augustus 2014 | Ecuador, Ibarra

Zoals de titel al zegt; het einde is in zicht, oftewel het laatste weekend hier. Het voelt op dit moment ook wel een beetje alsof ik in het laatste hoofdstuk van dit soms sprookjesachtige boek ben aanbeland..

Reden te meer om van dit laatste weekend wat moois te maken! Vrijdag ben ik dan ook met Andrea en Frances op bezoek geweest bij de familie van oprichter Aldert en hebben we hier gelunchd en spelletjes gespeeld, notabene Koehandel en Monopoly, onder het genot van de nodige drankjes tot een uur of 9 ´s avonds.. Erg gezellig, en ook leuk om de vrouw van Aldert (Karla) te leren kennen en zijn blije zoontje! :)
Zaterdag ben ik vervolgens metAngela, mijn Ecuadoriaanse chica, naar Ibarra gegaan. Ibarra is een stad in het Noorden van Ecuador met een mooie omgeving; grote meren, bergen, prachtige uitzichten en de ideale plek om een dagje heerlijk te relaxen. Met Angela en Daniela hebben we het dan ook lekker rustig aan gedaan; uitgebreid gelunched, bijgepraat en gechilled aan het water en de nodige barretjes en ijskraampjes opgezocht daarna.. Daniela gaat morgen echter voor 10 maanden naar Duitsland, werken in een weeshuis vlakbij München; best wel gaaf! Maar het idee is dat we elkaar weer zien tijdens Oktoberfest, een festival in Stuttgart wat best wel leuk schijnt te zijn om een keer heen te gaan! Je kunt dan ook wel zeggen dat we het goed met elkaar konden vinden!

Na een lange vermoeiende dag met veel gereis kwam ik zaterdag laat aan in Quito.. Vanmorgen ben ik dan ook enigszins gehaast uit bed gestapt om om 7 uur een taxi te pakken richting de busterminal om naar Mindo toe te gaan, een plaatsje vergelijkbaar met Baños qua activiteiten en omgeving.
Erg gaaf, hier heb ik canopy gedaan en getubed. Canopy is een beetje vergelijkbaar met abseilen, maar dan door de jungle op grote hoogte. Best wel gaaf om te doen en zo heb ik ook wat meer van de omgeving kunnen zien. Daarna ben ik gaan tuben; met 4 anderen op een aantal aan elkaar met touw vastgebonden rubberzwembanden al heftig naar beneden dobberend over watervallen afdalen. Erg gaaf en veel water! :p Dit schijnt helemaal gaaf te zijn als het flink regent en als je een zwaargewicht als passagier aanboord hebt begreep ik van Andrea, een medevrijwilliger.. De verrassing die de flinke golven en stroming met zich meebrengt tijdens de regen zorgt voor leuke verrassingen waardoor zelfs dit soort mensen bijna overboord vallen! :P Hierna kwam alleen het leukste.. Toen ik iets voor 3 uur een ticket probeerde te kopen voor de bus van 3 uur naar Quito bleek deze stampvol te zitten en volgereserveerd te zijn, net zoals die van 5 uur... Het openbaar vervoer bleek vandaag een drama zoals in de ochtend ook al te merken was..

Daarop heb ik direct de enige taxi in het dorp opgezocht die ik daarvoor was gepasseerd... Deze taxichauffeur was alleen niet aan het werk, maar met zijn vriendin een dagje uit maar was na wat onderhandelen bereid om mij voor 10 dollar mee te nemen naar Mitad del Mundo in het noorden van Quito.. Een goede 1,5 uur rijden vanaf Mindo (met de bus is het ongeveeer 4 uur naar huis..). Een erg toffe kerel en we hebben dan ook veel lol gehad in de auto, erg leuk om dit stel te ontmoeten en uiteindelijk was hij bereid om mij af te zetten bij huis voor 25 dollar, een prima prijs en ik was in slechts 2 uurtjes thuis! :D Anders had ik namelijk de volgende dag, morgen, met een bus naar Quito gemoeten wat een heleboel gedonderd met zich mee had gebracht... Oftewel, een leuk en enervend (lees: hectisch..) laatste weekend!

Morgen en woensdag geef ik de laatste 2 keer engelse les aan mijn klas, een groep jongeren van 15 jaar en ouder.. (de oudste is 61 :p). Erg leuk, en morgen ontmoet ik ook de nieuwe vrijwilliger Nicholas die ik in het verleden, in Leeuwarden, al eens eerder heb ontmoet via tennis.. Zo klein is Nederland dus. Verder hebben we dinsdag mijn afscheidsfeestje en daarmee het welkomsfeestje van Nicholas en woensdag tijdens mijn laatste engelse les draag ik definitief het stokje over aan hem! Ik heb dan ook erg veel zin in deze laatste dagen en zie natuurlijk ook mijn gastgezin, waar ik 6 weken heb gelogeerd, nog even en ga met hen een avondje uit eten ter afsluiting!

Hasta en Holanda!

Bart

• 28 Augustus 2014 - 12:57

Beppe Feikje:

Lieve globetrotter Bart,

De tijd in Ecuador is (bijna) voorbij hé!
    Ik wens je een hele goede reis, behouden thuiskomst en hoop je heel gauw te zien en je verhalen te horen Bart!
    Veel liefs, groetjes en een dikke tút van beppe Feikje