Vamos a la playa! - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu Vamos a la playa! - Reisverslag uit Montañita, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu

Vamos a la playa!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

29 Juli 2014 | Ecuador, Montañita

De afgelopen week was niet erg bijzonder vergeleken bij eerdere weken en relatief kort doordat ik donderdagavond al richting de kust ging, vandaar dat ik dit gedeelte even skip voor deze week!

Afgelopen donderdagavond ben ik met Frances, een andere vrijwilliger, afgereisd naar het zonnige Montanita. Eerst moesten we met de bus naar Guayaquil, een stad met een groot centraal gelegen busstation, en van daaruit via Santa Elena naar Montanita. Een reisje waar almetal een uurtje of 13 overheenging.

Eenmaal aangekomen in Montanita hebben we direct een hostel kunnen regelen voor slechts 8 dollar (pakweg 7 euro per nacht per persoon! Ideaal!
Montanita is trouwens echt een beetje een badplaatsje. Het heeft een touristisch centrumpje met 6 straten waar het nachtleven bruist. Veel kroegjes, restaurantjes, marktkraampjes en veel toeristen (veel Amerikanen en Duitsers trouwens) vormen dit bruisende centrum. Natuurlijk is er ook een groot strand en ik kan zeggen dat het heerlijk was om vrijdag en zaterdag zo te relaxen en te zwemmen in de Grote Oceaan. Natuurlijk zijn we vrijdagavond ook nog op stap geweest in een van de lokale discotheken, erg gezellig met een live rock'bandje en zo hebben we een aantal Amerikanen en Ecuadorianen leren kennen. Erg gezellig :)

De volgende dag waren we iets later wakker dan normaal (een uur of 11) en voor deze zaterdg waren alle tripjes al volgeboekt bij de reisbureautjes dus dit was een uitermate relax dagje en ´s avonds na het happy hour hebben we heerlijk calamares gegeten. De zondag wouden we echter nog wel wat meer zien van de kust van Ecuador dus zijn we smorgens vroeg per taxi vertrokken naar Puerto Lopez vanwaar we met een boot met 10 Amerikaanse medereizigers naar Isla de Plata gingen. Onderweg hebben we dan ook de nodige walvissen gespot, een stuk of 5; erg gaaf om een keer in het echt te zien vanaf een paar meter afstand! :D

Vervolgens kwamen we aan op Isla de Plata, een klein onbewoond eiland van zo´n 10 vierkante kilometer met een prachtige flora en fauna. Het eiland wordt dan ook wel Klein Galapagos genoemd. Hier hebben we een flinke wandeling gemaakt van een paar uur en het eiland bezichtigd dat beheerst wordt door vele vogelsoorten. Vervolgens kregen we uitgebreid lunch waaronder watermeloen en sandwiches waarna we nog een 45min mochten snorkelen om de tropisch uitziende vissen en ander onderwaterleven te spotten. Erg leuk!

Na om 5 uur ´s middags weer in de haven van Puerto Lopez te zijn teruggekeerd hebben we hier een restaurantje opgezocht en nog even van de kust genoten waarna we om half 7 per mototaxi (een soort trike waarop achterop toeristen worden vervoerd) naar het centrale busstationnetje van Puerto Lopez gegaan waar onze tourbus richting Quito stond te wachten. Om half 5 ´s nachts was ik dan ook eindelijk thuis en om half 10 ´s morgens stond ik weer voor de klas :) Met de nodige koffie was dit gelukkig prima te doen. Vervolgens kreeg ik vandaag nog mijn laatste Spaanse les, al denk ik wel dat ik dit nog ga bijhouden; waarschijnlijk ga ik straks nog zo´n 4 a 6 uurtjes per week Spaans volgen omdat dit a. heel goedkoop is (8 dollar per uur uit mijn hoofd) en b. ik nu de kans heb om mijn Spaans flink te ontwikkelen wat voor later ook waardevol is.

Ala, tot zover het weekend. Verder is het huisje van mijn gastgezin enigszins heringedeeld aangezien we voor 2 nachtjes een aantal Nederlandse jongeren te logeren krijgen en er dus een stapelbed in het slaapkamertje van moeder Elizatbeth is geinstalleerd. De Nederlandse jongeren zijn hier in het kader van een jongerenreis en bezoeken in 3 weken alle projecten van Local Dreamers en alle bezienswaardigheden van Ecuador. Zij zijn dan ook allemaal tussen de 17 en 19 jaar oud.
Erg gaaf en een primeur voro Local Dreamers maar tot nu toe is het geslaagd!


  • 03 Augustus 2014 - 18:42

    Beppe Feikje:

    Hallo Bart,

    Wat geniet ik van jouw verhalen uit Ecuador! En dat je ongeveer 13 uren moet reizen om in Montanita te komen! Wat een afstand, die natuurlijk bepaald wordt door het vervoer en wachttijden.
    En wat een ervaring om in de Grote Oceaan walvissen op zo'n kleine afstand te zien; zie je ze dan ook "spuiten"? Indrukwekkende dieren hé?
    Hoe gaat het met je Spaans? Ergens vind je het ook een mooie taal denk ik anders zou je niet vervolglessen willen volgen. Maar je hebt gelijk: het is ook een taal die in veel landen wordt gesproken!
    Ik merk aan je schrijven dat je geniet van je tijd in Ecuador.
    Hier is het nog volop zomer: in het Noorden prachtig weer en amper regen, maar zuidelijker: heel veel regen en wateroverlast, en dat voor zo'n klein landje zulke verschillen hé?
    Met mij gaat het goed: jammer genoeg is uit de test met pleisters om te zien waar die allergie vandaan komt, geen duidelijkheid gekomen. Dus dat blijft een raadsel! Maar ik ben allang blij dat de jeuk over is. En ik mag weer autorijden( dus kan gaan en staan waar ik wil) en ben weer (lichtjes) in de tuin bezig.
    Gister kreeg ik van Anne een kaart uit .......Madrid! Zij en een vriendinnetje genieten van hun vakantie.
    Ben zo benieuwd naar jullie verhalen! Wat heb je mooie foto's gemaakt Bart! Ik ben al zo bedreven dat ik ze kan bekijken: weet je dat een hoed je heel stoer staat!
    Lieve veterkampioen: ik wens je alle goeds, pas goed op je zelf en heel veel groetjes en liefs en....een dikke tút van beppe Feikje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 3727

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Augustus 2014

Bart in Quito, Ecuadore!

Landen bezocht: