Baños en de Evenaar! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu Baños en de Evenaar! - Reisverslag uit Baños, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu

Baños en de Evenaar!

Door: Bart

Blijf op de hoogte en volg Bart

18 Augustus 2014 | Ecuador, Baños

Afgelopen week hebben we afscheid genomen van een van de coördinatoren en oprichters; Jesse. Hij gaat voor 6 weken naar Nederland om vrienden en familie te bezoeken met zijn eigen gezinnetje nu ze na veel moeite een visum hebben weten te verkrijgen, erg leuk voor hem! :)
Vrijdagmiddag hebben Aldert, Jesse en ik dan ook uitgebreid gesproken over de plannen van Local Dreamers om groepsreizen te gaan organiseren na een succesvol ´debuut´ te hebben gekend met het begeleiden van de jongeren van een protestantse gemeenschap uit Schoonebeek, Drenthe. Vrijdag was dan ook erg gezellig en leuk om ideeën uit te wisselen.

Vervolgens ben ik zaterdagochtend vroeg, rond kwart over 5 a half 6, vertrokken naar het centraal busstation Quitumbe waar ik met Angela had afgesproken. We zijn zaterdag dan ook naar Baños gegaan wat een 3 uurtjes reizen is vanaf Quito. Baños is echt een toeristische trekpleister waar je van alles en nog wat kunt beleven; van het bezoeken van watervallen en wandelen in de jungle tot extreme sporten beoefenen zoals bungeejumpen. Zelf had ik helaas maar een dag, vandaar dat we ook zo vroeg vertrokken, doordat Angela zondagochtend moest werken in verband met een college die op zwangerschapsverlof was.

Toch hebben we ons hier zeker goed vermaakt. Na een tour in een chiva, een bus met levendige muziek die qua sfeer een beetje doet denken aan een aprés-ski (zonder bier helaas), waartijdens we vele watervallen bezochten en de bergen van Baños in zijn gegaan hebben we uitgebreid geluncht. We wouden hierna gaan raften, maar dit was helaas niet mogelijk. Daarom zijn we canyoning gaan doen; de bergen in klauteren en vervolgens in de stromende regen afdalen langs 5 watervallen in de jungle. Supervet, en het waren behoorlijke watervallen; tot 20 meter hoog. In klimoutfit daalden we dan ook af in wetsuit, erg gaaf.

Vervolgens zijn we ´s avonds na een goed avondmaal weer naar Quito gegaan en was ikom half 11 thuis. De volgende ochtend ben ik, op verzoek van mijn gastmoeder Elizabeth die graag nog een keer er met mij op uit wou trekken, hebben we de lokale berg beklommen, genoten van het uitzicht en het historisch centrum bezocht. Erg gezellig.
Vervolgens ben ik ´s middags nog met Angela naar la Mitad del Mundo, een tempel met daarin een museum op de evenaar, geweest en hebben we de enige bewoonde krater ter wereld bezocht. Behoorlijk indrukwekkend kan ik zeggen al was het jammer dat we niet konden afdalen in de krater zelf aangezien de wandelpaden waren afgesloten...
Maar zeker interessant om wat meer te weten te komen over hoe deze mensen in de krater leven en meer. Na een vermoeiend weekend ben ik vanmorgen tot slot verkast naar het vrijwilligershuis waar ik de laatste 1,5 week van mijn verblijf in Ecuador zit.

Hasta el proximo blog,

Bart

  • 24 Augustus 2014 - 17:15

    Beppe Feikje:

    Wat heb jij weer veel beleefd de afgelopen week! Om jaloers op te worden, al zie ik mij niet bungeejumpen hoor. Heb jij dat ook gedaan? Het lijkt mij hééél spannend. Een verre nicht van mij heb ik het (per ongeluk) op de t.v. zien doen in Australië! Maar dat canyoming is ook link lijkt me, maar wel een hele belevenis!
    De foto's die je hebt gemaakt vind ik heel mooi, maar als je weer thuis bent moet je maar een avond foto's kijken organiseren, om wat meer uitleg. Zoals die watervallen! Prachtig Bart! En hebben ze daar een soort kajakken?
    De tempel bekijken was heel indrukwekkend zeker. In welke taal kreeg je uitleg?
    Je schrijft nog anderhalve week! Wat is die tijd voorbij gevlogen achteraf hé.
    Hier is alles oké. Ik ben erg blij dat ik nu weet waar die allergie vandaan kwam: van een plant, de "koeienoog" dat is een grote plant net zoals een zonnebloem maar dan een kleinere bloem. De tuinman heeft hem al verwijderd en nu ben ik op zoek naar nieuwe planten om de gaten op te vullen.Zie je wel alle nadeel heb zijn voordeel.
    Lieve veterkampioen, ik ga aftellen op je thuiskomst! Heel veel groetjes en een dikke tút van beppe Feikje!

  • 25 Augustus 2014 - 04:17

    Bart:

    Hoi Beppe,

    Haha nee het bungeejumpen zijn we helaas niet aan toegekomen.. Dat wou ik vandaag doen in Quito, de hoofdstad, wat ook mogelijk is maar de weg ernaar toe was helaas afgesloten :( In mijn volgende blog, wat zo online komt, vertel ik uitgebreid meer over dit weekend :p

    Maar klopt canyoning was gaaf, afdalen langs watervallen tot 25 meter hoog en dat in de stromende regen haha! Ja dat kan daar ook, en raften. De tempel was inderdaad heel indrukwekkend en die hebben we vooral op eigen houtje verkend, de teksten waren zowel in het Engels als in het Spaans dus dat was prima.. Wel hebben de krater, die Pululahua heet, met een gids bezocht die ons meer vertelde over hoe de mensen die daar wonen leven.. Het is tenslotte de enige bewoonde krater ter wereld! Ook in het museum in de tempel was hier nog veel meer over te lezen, erg interessant en hier heb ik dan ook de tijd voor genomen..

    Goed om te horen dat die vervelende bloem weg uit de tuin is en dat de allergie zo goed als over is!

    X Bart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 3730

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Augustus 2014

Bart in Quito, Ecuadore!

Landen bezocht: