Me primero semana (semana = week) en Ecuador! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu Me primero semana (semana = week) en Ecuador! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Bart Brouwer - WaarBenJij.nu

Me primero semana (semana = week) en Ecuador!

Door: Bart Brouwer

Blijf op de hoogte en volg Bart

12 Juli 2014 | Ecuador, Quito

Ondertussen is het alweer een week geleden dat ik ben aangekomen in Quito, Ecuador. Afgelopen maandag kreeg ik dan ook voor het eerst Spaanse les, even wennnen maar erg leuk! Ik krijg dan ook les van een echte local al doet zijn naam, Vladimir, toch meer denken aan een Rus. Hij legt de dingen gelukkig heel erg begrijpelijk uit en past zich goed aan aan je huidige niveau van Spaans (0 op dat moment :p).. De lessen worden trouwens ook gegeven in het Spaans (Vladimir; "Porque? Practicar, practicar, practicar Bart! Vamos!")..
Ik heb afgelopen week dan ook op ma/wo/vr 4 uur Spaans gehad en op de andere twee dagen 2 uur (16 uur in totaal).. Verder is Vladimir gelukkig erg flexibel en kan er altijd geruild worden met de lessen van de andere vrijwilligers als er andere leuke dingen tussen doorkomen zoals voetbal kijken!

Zestien uur in de week, normaal twintig trouwens, doet lijken alsof Spaans leren heel erg moeilijk is.. Dat valt me eigenlijk wel mee, de grammatica is qua niveau vergelijkbaar met het Engels en het is vooral veel vocabulaire.. Oftewel lekker woordjes leren, stampen en zaken voora veel herhalen! Met Elizabeth, de moeder van het gastgezin, spreek ik dan ook vooral Spaans (zij spreekt ook amper Engels).. Dat is zeker lastig af en toe de gesprekken verlopen met horten en stoten, maar zeker goed voor mijn Spaans en we barsten dan ook regelmatig in lachen uit om mijn Spaans en om het handen- en voetenwerk waarmee we communiceren.. :)

Een groot voordeel is voor mij, ook vergeleken bij de andere vrijwilligers die in gastgezinnen zitten, dat zoon Sebastien heel behoorlijk Engels kan en regelmatig kan optreden als tolk als ik en Elizabeth vastlopen in onze gesprekken! Erg handig, en zeer uniek trouwens is het dat iemand behoorlijk Engels spreekt in Ecuador! Het gastgezin bevalt dan ook heel goed, mede vanwege het uitgebreide ontbijt iedere ochtend (croissantjes, smoothies, koffie en fruit.. het lijkt wel iedere morgen zondagochtend hier :p). Het schijnt ook dat dit normaal is en dat mensen hier zomers heel veel fruit eten. Erg lekker en best gezond, en dan savonds vaak rijstgerechten of pasta!
Vanavond gaan we overigens, net als vorige week, weer salsa dansen in La Ronda, een restaurant met salsabar waar Sebastien in de bediening werkt. Dit was vorige week erg gezellig met Elizabeth en haar zus Bibi en dus voor herhaling vatbaar!

Deze eerste week bij Local Dreamers was erg leuk. Maandag heb ik eerst gekeken bij de Engelse les van Jesse (de stichting is 3 jaar geleden opgericht door Aldert & Jesse) en hier en daar wat geholpen en kreeg ik mijn eerste Spaanse les. Dinsdag ben ik naar de voetbalschool geweest met Emiel, Brenda en Aldert. Deze dinsdag kregen kinderen van 7-15 jaar voetbaltraining in 2 groepen hoewel de nadruk hier vooral op het spelplezier ligt en het leren samenwerken en niet zozeer op de technische/tactische kant van het voetbal. Dat is meer besteed aan een groep die op een andere dag in de week training krijgt, de prestatieve groep. De komende periode zal ik vooral op de Engelse school bezig zijn en ter afwisseling af en toe bij de voetbalschool wat ook heel leuk is om te doen. In de tijd die ik nog over heb naast dit alles en mijn Spaans ben ik dan bezig met mijn eigen marketingproject wat een onderzoek is naar de mogeljikheid tot het importeren en vermarkten van lokale goederen op de Nederlandse markt zodat de makers ervan er een beter loon aan overhouden (qua insteek zou je dit kunnen zien als het fairtrade concept).

Voor dit project heb ik deze week het een en ander uitgewerkt en dit project pak ik op met Aldert & Jesse waarmee ik regelmatig om tafel zit. Dit loopt tot nu toe prima en de planning staat dus let"s go oftewel VAMOS!
Oja, daarnaast ga ik nu ook iedere maandag Engelse les geven aan een groep van +/- 8 a 10 studenten van 15 jaar en ouder (lees: van 15-65 jaar).. Afgelopen woensdag zou ik Aldert eerst alleen helpen bij het lesgeven aan deze groep maar Aldert belde smorgens dat hij het voor elkaar had gekregen om opgesloten te zitten in zijn eigen huis en vond dat de les dan maar gecancelled moest worden...
Na wat overleg met een andere vrijwilliger, Brenda, heb ik echter de les voor mijn rekening genomen. Dit ging eigenlijk heel goed; de leerlingen waren enthousiast, kwamen zelf met vragen en er was veel interactie tussen mij en de klas op een leuke, soms grappige manier. Daarom zal ik vanaf aankomende maandag deze groep iedere maandag Engelse les gaan geven. Het is dan ook een hele leuke groep studenten! De lessen duren 1,5 uur en soms iets langer (mijn eerste les die woensdag duurde 1 uur en 45 minuten haha..)

Zoals je merkt valt er eigenlijk enorm veel te vertellen over wat er in een week hier allemaal gebeurd dus ik zal jullie misschien niet altijd alles kunnen vertellen.. Anders worden mijn blogs echte romans...
Maargoed, tot slot hebben we gisteren nog een vrijdagmiddagborrel gehad in de Irish pub met Jesse, Aldert en alle andere vrijwilligers! Erg gezellig en daarnaast hebben ik en Emiel ook nog fanatiek getafelvoetbald met 3 Ecuadoriaanse chicas (meiden..) van onze leeftijd, erg leuk!

Kortom, ik heb het deze week eigenlijk heel goed naar mijn zin gehad en ondanks dat het Spaans leren veel tijd kost (gelukkig is Vladimir naast een goede ook een leuke leraar) heb ik het goed naar mijn zin bij het gastgezin en met de andere vrijwilligers met wie regelmatig dingen worden afgesproken zoals borrels, kijken van voetbalwedstrijden en 30 juli wordt Emiel 18 en dan gaat hij eindelijk leren salsadansen omringd door alle vrijwilligers en zijn gastgezin! :d Tot zover een update vanuit Quito!

Hasta a el proximo blog! (Tot bij het volgende blog!)

  • 12 Juli 2014 - 22:54

    Pasqual:

    Mooi verhaal jongen! Wat voor producten komen nu naar voren voor fair tirade? veel plezier met de Chica's.

  • 14 Juli 2014 - 22:17

    Beppe Feikje:

    Hallo veterkampioen,

    Wat een leuke mail heb je geschreven! Ik snap dat je nu al veel Spaanse woorden kent na 1 "samana", kijk zo leer ik het ook. En zijn er leuke chica's?
    Wat het voetballen betreft: dat is nu voorbij hé, Duitsland de grote winnaar, Nederland toch een goede 3e!
    Ik ben benieuwd hoe de lessen salsa-dansen gaan, kun je mij dat ook leren?
    Hier is alles prima; mijn allergie gaat nu per dag beter.jouw vader is afgelopen donderdag met mij naar de huidarts geweest, andere medicijnen en een sterke hormoonzalf en ziedaar...ik word per dag mooier en jonger!
    Andries is gister naar een avonturen-kamp gegaan in Brabant. Had er erg veel zin in. Hij heeft 1 week gewerkt in Dokkum, Derrik moet daar een wasserette maken bij een garage en Andries moet bij die garage auto's wassen.Ze gaan 's morgens met het broodtrommeltje samen naar Dokkum en komen 's avonds weer thuis. Volgende week gaat hij daar weer werken. Leuk hé.
    Het weer is hier prima, bij jullie ook? Is het vochtig warm of droog warm?
    Heb je al enig idee wat je kunt "fermarkten? "(ik heb nog nooit van dat woord gehoord!)
    Ben erg benieuwd.
    Wat fijn dat je het zo getroffen hebt met je gastgezin. En wat fijn dat jij ook met handen en voeten kunt spreken, dat hoef je mij niet te leren want dat kan ik ook heel goed.
    Lieve Bart, ik wens je een hele fijne week met name dat je heel goed Spaans leert en dat jij de groep 15-65 jarigen het Engels! Liefs en dikke tút van beppe Feikje

  • 19 Juli 2014 - 11:25

    Werner:

    Klinkt goed ! Zien we je nog wel terug ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 05 Juli 2014
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 3738

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 27 Augustus 2014

Bart in Quito, Ecuadore!

Landen bezocht: